Minitrip: Winters weekendje in Parkstad

Winterpret voor het hele gezin

Hallo! We zijn Fijol, Nicole, Pip en Soof; een gezin van vier, en @blog.familytravel op Instagram. Wij genieten ervan sportief bezig te zijn, dingen te ondernemen met het hele gezin en nieuwe plekjes te ontdekken. Wij brachten in de winter een weekendje door in Parkstad. Graag delen we hieronder onze avonturen met jullie, zodat jullie weten waar je in Zuid-Limburg moet zijn om samen met de kids de mooiste winterse herinneringen te maken.

Kasteel Hoensbroek: terug naar de Middeleeuwen

Onze dag begon bij Kasteel Hoensbroek. Nadat we de slotgracht waren overgestoken, werden we meteen meegenomen in de Middeleeuwse geschiedenis van het kasteel. Met een sleutel gingen de kinderen op pad om de 'versleutelde verhalen' in het kasteel te ontdekken. Van de geheime kamer, kerkers tot aan de kasteeltorentjes, overal kwamen de oude kasteelbewoners en zo ook de eeuwenoude verhalen tot leven.

Daarnaast hadden we ook een stempelkaart op zak om zo alle kamers van het kasteel te ontdekken en de 10 stempels te verzamelen. De stempelspeurtocht is gratis na het betalen van de reguliere entree. Na al dat speuren hadden we honger gekregen en genoten we van een lekkere pannenkoek in het restaurant. Het was een geslaagde middag. En zijn musea saai? In Zuid-Limburg echt niet!

SnowWorld: Gezelligheid in het Alpine Hotel

Na ons bezoek aan Kasteel Hoensbroek zijn we doorgereden naar SnowWorld in Landgraaf. Hier mochten we een nachtje doorbrengen in het Alpine Hotel. In de Junior Suite stonden fijne bedden op ons te wachten en hadden we vanaf het balkon een mooi uitzicht over Parkstad.

's Avonds hadden we een echte winterse maaltijd op de planning staan: een avondje fonduen. Helemaal opgefrist gingen we richting het fonduerestaurant. Je kunt hier kiezen tussen kaas, vlees, vis en vegetarische fondue. Na de lekkere maaltijd zat de sfeer er goed in en genoten we nog van een drankje in de après-ski bar.

Dag 2 in SnowWorld: Tijd voor sneeuwpret

Na een lekker nachtje slapen zaten we al vroeg aan het ontbijtbuffet, want om 09:00 uur stond onze allereerste ski-les op het programma. Bij SnowWorld kun je alle materialen huren; van skipak, skischoenen, ski's tot aan de helm. Dat was super fijn, aangezien wij als beginnende skiërs nog geen eigen winterpsport materiaal in huis hadden.

Om 9 uur stonden we in de witte sneeuw. Na een kleine uitleg en warming-up mochten we onze eerste poging wagen van de oefenhelling. De kinderen gingen al snel als een speer. Het was een hele leuke eerste kennismaking met het skiën

Adventure Trail Landgraaf

's Middags liet het zonnetje zich weer even zien en zijn we buiten op avontuur gegaan. Naast SnowWorld ligt de Adventure Trail. Het avontuurlijke en vrij toegankelijke wandelpad langs het klimpark neemt je mee naar de oorsprong van de berg: het mijnverleden. De route duurt ongeveer een uurtje en onderweg kunnen de kinderen klimmen, geniet je van de natuur en leer je meer over de voormalige mijnstreek. Een aanrader!