Detail

Miljoenenlijn Halteplaats Station Kerkrade

Stationsstraat 70
Kerkrade
In 1934 werd het traject Simpelveld-Kerkrade-Schaesberg in gebruik genomen. De naam 'Miljoenenlijn' is door de hoge aanlegkosten ontstaan. Ondanks de zeer korte lengte van maar 12,5 kilometer, kostte de aanleg ruim 12 miljoen gulden, voor die tijd een enorm bedrag. 

Er moesten tunnels en bruggen worden gebouwd en in totaal werd er 3,5 miljoen kubieke meter grond verplaatst om de hoogteverschillen op te vangen. De Miljoenenlijn werd aanvankelijk alleen voor goederen- en kolenvervoer gebruikt. Na de sluiting van de kolenmijnen was de Miljoenenlijn niet meer rendabel. 

Er werd toen besloten om de spoorlijn als museumlijn in stand te houden. De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) verzorgt tegenwoordig de nostalgische ritten tussen Kerkrade-Centrum en Schin op Geul. Informatie over opstapplaatsen en rijdagen vind je op de website.

De aanleg start in 1925 en wordt uitgevoerd door het Spoorwegbouwbedrijf uit Utrecht, een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen. De bouw was erg moeizaam en duur. Zo konden door de mijnbouw voortdurend verzakkingen ontstaan.

Om hoogteverschillen zo klein mogelijk te houden, wordt in het heuvelachtige gebied veel grond verzet. Terwijl in het dal van de Anstelerbeek in Kerkrade de spoordijk circa 32 meter wordt opgehoogd, komt de spoorlijn tussen Kerkrade en Simpelveld (om niet te veel te hoeven stijgen en dalen) ruim 18 meter onder het maaiveld te liggen.

Toegankelijkheid


Er zijn geen noemenswaardige gehandicaptenvoorzieningen

Routes in de buurt

Leuks in de buurt!

Tickets

Kijk voor meer tickets op www.tickli.nl